Obrona przed obowiązkiem zwrotu świadczenia pielęgnacyjnego w kwocie ponad 21 000 zł
Sprawa dotyczyła świadczenia pielęgnacyjnego pobieranego przez matkę niepełnosprawnego dziecka z tytułu rezygnacji z zatrudnienia w związku ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem. Organ administracji publicznej uznał, że świadczenie pielęgnacyjne zostało nienależnie pobrane przez osobę uprawnioną i orzekł o obowiązku zwrotu kwoty ponad 21 000 zł wraz z odsetkami za opóźnienie.
Świadczenie pielęgnacyjne zostało przyznane w oparciu o orzeczenie o niepełnosprawności dotyczące małoletniego dziecka. Treść orzeczenia o niepełnosprawności nie dawała podstaw do przyznania świadczenia pielęgnacyjnego, jednakże na skutek niedopatrzenia urzędnika wydana została decyzja pozytywna, przyznająca świadczenie pielęgnacyjne mimo, że nie było ku temu podstaw prawnych, a świadczenie było następnie wypłacane przez okres 25 miesięcy nim urząd zorientował się w popełnionej pomyłce. Sprawę dodatkowo komplikował fakt, że w toku postępowania administracyjnego matka niepełnosprawnego dziecka, jeszcze przed tym jak zwróciła się o pomoc prawną do Kancelarii, złożyła wobec organu administracji publicznej oświadczenie, w którym potwierdziła otrzymywanie nienależnie pobranego świadczenia i zobowiązała się do zwrotu pobranych świadczeń.
Naturalnie matka niepełnosprawnego dziecka wydatkowała na bieżąco wypłacane jej comiesięcznie świadczenie pielęgnacyjne na pokrycie bieżących kosztów utrzymania i w chwili otrzymania decyzji nakazującej zwrot pobranych świadczeń nie dysponowała już pobraną kwotą wynoszącą ponad 21 000 zł, którą mogłaby zwrócić. Dodatkowo matka niepełnosprawnego dziecka z uwagi na otrzymywane świadczenie pielęgnacyjne nie podejmowała i nie poszukiwała zatrudnienia, a zatem nie miała innych źródeł dochodu, z których mogłaby pozyskać środki na zapłatę kwoty uznanej za nienależnie pobrane świadczenie.
W sprawie doszło do naruszenia zasady zaufania obywatela do władzy publicznej i do treści decyzji administracyjnej, która przyznawała świadczenie pielęgnacyjne. Przy wydawaniu tej decyzji organ administracji publicznej dysponował kompletną dokumentacją i na jej podstawie wydał błędną decyzję przyznającą świadczenie pielęgnacyjne mimo, że nie było do tego podstawy prawnej. Strona nie może jednak ponosić konsekwencji błędu lub wadliwego rozstrzygnięcia organu administracyjnego. Uchybienia organu administracji publicznej nie mogą powodować negatywnych następstw dla obywatela działającego w dobrej wierze i w zaufaniu do treści otrzymanej decyzji administracyjnej.
W wyniku rozpatrzenia wniesionego odwołania, które przygotowałem dla Klientki od decyzji nakazującej zwrot kwoty ponad 21 000 zł wraz z odsetkami za opóźnienie samorządowe kolegium odwoławcze uchyliło tę niekorzystną i niezgodną z prawem decyzję oraz umorzyło postępowanie administracyjne w sprawie zwrotu nienależnie pobranego świadczenia, co pomyślnie zakończyło całą sprawę bez obowiązku zwrotu pobranego i zużytego świadczenia pielęgnacyjnego.